Μαθητικός Ραδιοφωνικού Μηνύματος & Τραγουδιού «Κάν’ το ν’ ακουστεί 2020» με θέμα ΕΚΠΕΜΠΟΥΜΕ ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ, ΑΓΚΑΛΙΑΖΟΥΜΕ ΤΗ ΓΗ

H Επιστημονική Εταιρεία “Διαθεματικό, Διαπολιτισμικό Ραδιόφωνο της Εκπαιδευτικής Κοινότητας με τον διακριτικό τίτλο: European School Radio, το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο”, η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού συνδιοργανώνουν τον Μαθητικό Διαγωνισμό Ραδιοφωνικού Μηνύματος και Τραγουδιού “Κάν’ το ν΄ ακουστεί 2020” με θέμα: “Εκπέμπουμε σήμα κινδύνου, αγκαλιάζουμε τη Γη”.

Ο Διαγωνισμός υποστηρίζεται από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ Α.Ε.), που αποτελεί τον κόμβο για την Παιδεία στα Μέσα. Ο Διαγωνισμός απευθύνεται στις σχολικές μονάδες της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ομογένειας, αλλά και στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες διεθνώς.

Ζούμε σε ένα ζωντανό πλανήτη που κάποτε του δόθηκε το όνομα Γη. Μας προσφέρει τον αέρα που αναπνέουμε, την τροφή που καταναλώνουμε, τα ρούχα που φοράμε, το σπίτι που κατοικούμε και όλα όσα έχουμε. Γνωρίζουμε πως η υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων της γης, η ρύπανση και η κλιματική αλλαγή συντελούν στην απώλεια της βιοποικιλότητας.

Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους, σε διάφορες πόλεις του πλανήτη αυτού, για πρώτη φορά στην ιστορία του, μαθητές και μαθήτριες ξεσηκώθηκαν συντονισμένα σε 2 μαζικές διαδηλώσεις για την κλιματική αλλαγή, καλώντας τους ενήλικες να κάνουν περισσότερα για να προστατέψουν τον πλανήτη και μαζί την υγεία και ποιότητα ζωής όλων των έμβιων όντων που κατοικούν σε αυτόν. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενεργοποιήθηκαν, ώστε να συμβάλουν στον αγώνα υπέρ της αειφορίας και της περιβαλλοντικής και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Το έτος 2020 φτάνει σε λίγους μήνες και οι περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι πολύ μακριά από τους στόχους που έχουν τεθεί για την ενέργεια και το κλίμα στην παγκόσμια συμφωνία της Συνθήκης του Παρισιού (2015). Ο μόνος τρόπος να αντιμετωπιστεί άμεσα και έγκαιρα το πρόβλημα της καταστροφής του περιβάλλοντος είναι η αλλαγή στον τρόπο σκέψης και στον τρόπο ζωής όλων μας.

Μέσα από τον Μαθητικό Διαγωνισμό Ραδιοφωνικού Μηνύματος και Τραγουδιού “Κάν’ το ν’ ακουστεί 2020” με τον τίτλο “Εκπέμπουμε σήμα κινδύνου, αγκαλιάζουμε τη Γη”, προσκαλούμε τη μαθητική κοινότητα να εκφραστεί καλλιτεχνικά αναδεικνύοντας τους προβληματισμούς, που εγείρονται από την αλόγιστη εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου του πλανήτη μας και να αγωνιστεί ειρηνικά ενάντια στις απερίσκεπτες ενέργειες που καταστρέφουν την βιοποικιλότητα. Ιδανικά, θα μπορούσαν οι νέοι να δημιουργήσουν τη δική τους πρόταση για τη διάσωση του φυσικού περιβάλλοντος, να αντιπαραβάλλουν ένα σχέδιο βιωσιμότητας, προτείνοντας αυτό τον νέο τρόπο ύπαρξης και σκέψης που θα διασφαλίζει στους αυριανούς ενήλικες, ένα υγιές και βιώσιμο φυσικό περιβάλλον.

Ήρθε η ώρα να ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας, αλλά και να ακούσουμε και να πάρουμε παράδειγμα από τους μαθητές και τις μαθήτριές μας που υψώνουν το ανάστημά τους ενάντια στην περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται στις μέρες μας, και που κάνουν αυτό που εμείς, οι ενήλικες, έπρεπε να κάνουμε γι’ αυτούς, να προστατεύουμε το μέλλον τους, το σπίτι μας, τη Γη.

Στόχοι

Μέσω της ραδιοφωνικής και μουσικής δημιουργίας στοχεύεται οι μαθητές:

● Να ευαισθητοποιηθούν στο περιβαλλοντικό μείζον ζήτημα στη βάση της αειφόρου ανάπτυξης και να είναι σε θέση να επιχειρηματολογούν για την προστασία του πλανήτη

● Να συμβάλλουν στην προώθηση της περιβαλλοντικής και κοινωνικής δικαιοσύνης

● Να αποκτήσουν οράματα, ικανότητες και αξίες που θα τους βοηθήσουν να διαπραγματεύονται και να σχεδιάζουν ατομικά και συλλογικά τους κοινωνικούς όρους της αειφορίας προσδιορίζοντας αυτόνομα το παρόν τους και επαγρυπνώντας για το μέλλον των γενεών που θα έλθουν

● Να κατανοήσουν ότι ως άτομα έχουν καθήκοντα απέναντι στην κοινότητα και να καταστούν ενεργοί πολίτες, ικανοί να εργαστούν για ένα καλύτερο μέλλον

● Να αναπτύξουν δεξιότητες που αφορούν στις νέες τεχνολογίες και στον γραμματισμό στα Μέσα και στην Πληροφορία (ψηφιακή και οπτικοακουστική παιδεία) 

● Να γίνουν κριτικοί ακροατές, κατά το στάδιο της αξιολόγησης των συμμετοχών μεταξύ συνομηλίκων, και να αποκτήσουν δεξιότητες κριτικού γραμματισμού, καλλιεργώντας την ευγενή άμιλλα και τον υγιή συναγωνισμό ανάμεσα στους συμμετέχοντες

● Να αποτελέσουν πολλαπλασιαστές της δράσης και να συμβάλουν στη διάχυση του μηνύματος για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, ιδιαίτερα κατά το στάδιο της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας

● Να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες από τη βιωματική και δημιουργική μάθηση και να εκφραστούν καλλιτεχνικά με αυθόρμητο και πηγαίο τρόπο

Θεματικές

Ενδεικτικά, προτείνεται η προσέγγιση του θέματος μέσα από τις παρακάτω θεματικές:

● Απώλεια Βιοποικιλότητας

● Εξαφάνιση ειδών ζώων και φυτών

● Καταστροφή/υποβάθμιση φυσικού περιβάλλοντος

● Κλιματική Αλλαγή

● Ρύπανση αέρα, υδάτινων πόρων και εδαφών

● Ορθή εκμετάλλευση φυσικών πόρων (ισότιμη κατανομή, αειφορία) σε αντίθεση με την υπερεκμετάλλευση τους

● Διαχείριση απορριμμάτων (μείωση, ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση) ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Κατηγορίες Διαγωνισμού

● Ραδιοφωνικό μήνυμα, μέχρι 1 λεπτό και 30 δευτερόλεπτα

● Πρωτότυπο Τραγούδι, μέχρι 3 λεπτά

Διαδικασία και Προθεσμία Υποβολής

Προαιρετικά, για λόγους προώθησης και καλύτερης προβολής των συμμετοχών, προτείνεται η κάθε ηχητική/μουσική παραγωγή να οπτικοποιηθεί και η υποβολή του ραδιοφωνικού μηνύματος και τραγουδιού να συνοδεύεται από αντίστοιχη πρωτότυπη αφίσα (λογότυπο) ή από βίντεοβιντεοκλιπ.

Οι συμμετοχές υποβάλλονται στην ιστοσελίδα του European School Radio (http://europeanschoolradio.eu/) ακολουθώντας τις οδηγίες υποβολής. Η υποβολή των συμμετοχών θα πρέπει να πραγματοποιηθεί από την 1η Δεκεμβρίου 2019 έως την 31η Ιανουαρίου 2020.

Κριτήρια Αξιολόγησης

Κριτήρια Αξιολόγησης για το ραδιοφωνικό μήνυμα: Η πρωτοτυπία, το περιεχόμενο του μηνύματος, ο τρόπος και το ύφος εκφώνησης, η μουσική/ηχητική επένδυση, η ποιότητα του ήχου, ο συνολικός/τελικός αντίκτυπος Κριτήρια Αξιολόγησης για το τραγούδι: Ο στίχος, η σύνθεση, η ερμηνεία, η ποιότητα του ήχου, ο συνολικός/τελικός αντίκτυπος

Διαδικασία αξιολόγησης

Η αξιολόγηση βάσει κριτηρίων θα υλοποιείται με δύο (2) τρόπους, οι οποίοι θα συνυπολογίζονται για το τελικό αποτέλεσμα:

1. Από τις Κριτικές Επιτροπές: Η αξιολόγηση των συμμετοχών γίνεται από την αντίστοιχη Κριτική Επιτροπή κάθε κατηγορίας, η οποία απαρτίζεται από ειδικούς για αυτό τον σκοπό και θα ανακοινωθούν στην ιστοσελίδα http://europeanschoolradio.eu/7fest. Οι συμμετοχές αποστέλλονται στην Κριτική Επιτροπή χωρίς επιπλέον στοιχεία για τους δημιουργούς και αξιολογούνται ανώνυμα.

2. Από τα συμμετέχοντα σχολεία: Κάθε σχολείο θα έχει την δυνατότητα, με βάση οδηγίες που θα σταλούν στον/στην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό, να αξιολογήσει τις υπόλοιπες συμμετοχές που αφορούν την κατηγορία στην οποία υπέβαλε συμμετοχή το σχολείο. Οι συμμετοχές αποστέλλονται στα σχολεία χωρίς επιπλέον στοιχεία για τους δημιουργούς.

Ανακοίνωση αποτελεσμάτων

Ένα μήνα πριν την βράβευση θα δημοσιεύονται χωρίς σειρά κατάταξης τα σχολεία που έχουν διακριθεί και βρίσκονται μεταξύ των βραβευθέντων, ώστε να προετοιμάσουν την επίσκεψή τους στο Φεστιβάλ και στην Τελετή Βράβευσης. Βράβευση Κατά την Τελετή Βράβευσης, θα γίνονται οι απονομές μέχρι και σε τρία (3) πρώτα βραβεία ανά κατηγορία συμμετοχής και ανά επίπεδο σχολείου, δηλαδή σε: ● Νηπιαγωγεία ● Δημοτικά ● Γυμνάσια ● Λύκεια ● Ειδικά

Επίσης, θα δοθούν δύο (2) Βραβεία των Ακροατών του ΕSR με διαδικτυακή ψηφοφορία, ένα για κάθε κατηγορία συμμετοχής (ραδιοφωνικό μήνυμα, τραγούδι). Όλες οι σχολικές μονάδες που θα συμμετάσχουν, ανεξάρτητα από την ενδεχόμενη βράβευσή τους στον διαγωνισμό, θα λάβουν βεβαίωση/αναμνηστικό συμμετοχής, και όλα τα ραδιοφωνικά μηνύματα και τραγούδια θα μεταδίδονται στο ραδιοφωνικό πρόγραμμα του European School Radio.

Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, θα μπορούν να παρουσιάσουν το τραγούδι ή το ραδιοφωνικό μήνυμα που έχουν δημιουργήσει, στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων του 7ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μαθητικού Ραδιοφώνου, το οποίο θα διεξαχθεί στην Κέρκυρα από τις 2 έως τις 4 Απριλίου 2020.

Η Τελετή Βράβευσης θα γίνει το Σάββατο 4 Απριλίου 2020, πρωινή ώρα.

Στην ιστοσελίδα http://europeanschoolradio.eu/7fest θα είναι αναρτημένες όλες οι πληροφορίες που αφορούν στον Διαγωνισμό και το Φεστιβάλ, θα δημοσιευτεί υλικό υποστήριξης και εκεί θα ανακοινώνεται οποιαδήποτε νέα ενημέρωση.

ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον διαγωνισμό δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τους/τις μαθητές/τριες ή το σχολείο, είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων και κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους. Πριν την αποστολή της συμμετοχής (ραδιοφωνικό μήνυμα ή τραγούδι), οι εκπαιδευτικοί των σχολείων θα πρέπει να έχουν λάβει από τους ασκούντες την επιμέλεια των μαθητών Υπεύθυνες Δηλώσεις για την ενεργή εμπλοκή των παιδιών τους στη διαδικασία της συλλογικής δημιουργίας σε σχολικό πλαίσιο για τον εν λόγω Διαγωνισμό και στις οποίες να αναγράφεται ρητά ότι δέχονται να δημοσιευτεί το συλλογικό έργο της σχολικής ραδιοφωνικής/μουσικής ομάδας στο European School Radio, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης.

Κατά την ηλεκτρονική δήλωση και αποστολή της συμμετοχής (ραδιοφωνικό μήνυμα ή τραγούδι) οι εκπαιδευτικοί θα χρειαστεί να αναφέρουν στη φόρμα υποβολής τον ρόλο και τον βαθμό εμπλοκής τους στη διαδικασία της δημιουργίας. Τα σχολεία που επιθυμούν να δηλώσουν συμμετοχή, θα χρειαστεί να πραγματοποιήσουν την εγγραφή τους στο European School Radio μέσω της ιστοσελίδας www.europeanschoolradio.eu.

Το κάθε σχολείο μπορεί να υποβάλει μέχρι δύο (2) συμμετοχές, στη μια ή και στις δύο κατηγορίες. Οι συμμετοχές πρέπει να είναι πρωτότυπες και να μην έχουν υποβληθεί σε άλλον διαγωνισμό. Η δημιουργία των μηνυμάτων και τραγουδιών μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε εντός ωρολογίου προγράμματος για την Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο διαθεματικών δραστηριοτήτων στα γνωστικά αντικείμενα της κάθε βαθμίδας και στα εκάστοτε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων (Α/θμια), είτε εκτός ωρολογίου προγράμματος, στο πλαίσιο δραστηριοτήτων που αφορούν στα εκάστοτε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων των σχολείων της Β/θμιας.

Τα τραγούδια και τα μηνύματα να είναι μαθητικές δημιουργίες. Προτείνουμε οι εκπαιδευτικοί να έχουν ρόλο εμψυχωτή στη διαδικασία της δημιουργίας, ώστε να αναδειχθεί η μαθητική πρωτοβουλία. Οι συμμετοχές που δημιουργήθηκαν με συνεργασία- συμπράξεις σχολείων θα πρέπει να υποβληθούν σε μία (1) από τις κατηγορίες. Προτρέπεται για τη δημιουργία των συμμετοχών να συμμετέχουν ηλικιακά οι μαθητές/μαθήτριες της ίδιας κατηγορίας, για να αξιολογούνται με ίσους όρους συγκριτικά με τις υπόλοιπες συμμετοχές. Τα ειδικά σχολεία θα έχουν τη δυνατότητα κατά την υποβολή να επιλέξουν αν θέλουν να διαγωνιστούν μεταξύ των σχολείων της βαθμίδας στην οποία ανήκουν ή στην κατηγορία των ειδικών σχολείων. Τα τραγούδια και τα μηνύματα μπορεί να είναι στην ελληνική ή στην αγγλική γλώσσα. Η εκφώνηση και η ερμηνεία να γίνεται από μαθητές και μαθήτριες του σχολείου. Το ηχητικό περιεχόμενο (ραδιοφωνικό μήνυμα ή τραγούδι) δεν πρέπει να περιέχει το όνομα του σχολείου ή κάποιο άλλο αναγνωριστικό, που να παραπέμπει στην ταυτότητα της συμμετοχής. Σημειώνεται ότι οι φορείς διοργάνωσης αναλαμβάνουν όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού και θα διασφαλίσουν τα προσωπικά δεδομένα- πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών. Επιπλέον, αναφέρεται ότι δεν θα υπάρξουν έσοδα για τους φορείς διοργάνωσης από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.) και η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τέλος, η Οργανωτική Επιτροπή του Διαγωνισμού θα είναι υπεύθυνη για τον ορισμό της Κριτικής Επιτροπής για την κατηγορία του ραδιοφωνικού μηνύματος και της Κριτικής Επιτροπής για την κατηγορία του τραγουδιού και μετά το πέρας του Διαγωνισμού θα προχωρήσει σε διαδικασίες αποτίμησης της δράσης με ερωτηματολόγια για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, μαθητές και μέλη των Κριτικών Επιτροπών.

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

1. Αναγνώστης Γενιτζές, Ιδρυτικό Μέλος Επιστημονικής Εταιρείας “European School Radio, Το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο”

2. Ευτυχία Τούλιου, Πρόεδρος Δ.Σ. Επιστημονικής Εταιρείας “European School Radio, Το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο”

3. Χαρίκλεια Σκουμποπούλου, Μέλος Επιστημονικής Εταιρείας “European School Radio, Το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο”

4. Σοφία Παπαδημητρίου, Προϊσταμένη Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, ΥΠ.Π.Ε.Θ.

5. Άλκηστις Πουλοπούλου, Στέλεχος Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, ΥΠ.Π.Ε.Θ.

6. Αναστασία Οικονόμου, Προϊσταμένη Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου

7. Άννα Τσιάρτα, Λειτουργός Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Επιστημονική Εταιρεία European School Radio:

Για τεχνικά θέματα επικοινωνείτε με το European School Radio απευθείας.

Επίσημο φόρουμ υποστήριξης Διαγωνισμού: http://europeanschoolradio.eu/7fest/cont/

Εξατομικευμένη υποστήριξη είναι δυνατή μόνο σε περιπτώσεις που ένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να επικοινωνήσει μέσω του φόρουμ. Ευτυχία Τούλιου, europeanschoolradio.info@gmail.com Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων: Άλκηστις Πουλοπούλου, τηλ. 2103443042, apoulopoulou@minedu.gov.gr Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου: Άννα Τσιάρτα, τηλ. 22402339, studio@cyearn.pi.ac.cyΔείτε εδώ την προκήρυξη του διαγωνισμού “Καν΄ το ν΄ ακουστεί 2020”

Δείτε εδώ την έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας

Πληροφορίες για το Φεστιβάλ και τον Διαγωνισμό: http://europeanschoolradio.eu/7fest/